موتورهای الکتریکی

موتورهای القایی سه فاز

موتورهای القایی سه فاز (الکتروموتور های سه فاز)

پرکاربردترین موتورهایی هستند که برای به حرکت درآوردن چرخ های صنعت از آنها استفاده می شود. طراحی ساده و مستحکم، قیمت ارزان، هزینه نگهداری پایین و اتصال آسان به منبع سه فاز امتیازات اصلی موتورهای القایی هستند. با اینکه ساختمان موتورهای القایی سه فاز به مراتب ساده تر از موتورهای DC است. ولی مکانیزم عملکرد، کنترل سرعت و گشتاور در این نوع موتورها نیازمند درک عمیق تری از مفاهیم الکتریسیته و مغناطیس می باشد. موتور آسنکرون به موتوری می گویند که سرعت رتور با سرعت میدان استاتور متفاوت باشد، بیشتر یا کمتر و به دلایل زیر بیشترین کاربرد را در صنعت ( کارخانه ها )  و لوازم خانگی دارند.

2_2_ مزایای موتورهای القایی سه فاز

1_ خود راه انداز هستند
2_ ارزان قیمت هستند
3_ سادگی ساختمان و استحکام.
4_ امکان افزایش بار در آن ها زیاد است .
5_  سرعت آن در بارهای مختلف تقریباً ثابت است .
6_ تعمیر و نگهداری راحت تر.

2_3_ معایب موتورهای القایی سه فاز

سرعت ثابت نیست
کنترل دور آن نسبت به موتورهای دیگر سخت تر است
ضریب قدرت نسیتا پایین و ثابت

2_4_  ساختمان موتور های القایی

به طور کلی هر ماشین القایی (موتور یا مولد القایی) از دو بخش استاتور و رتور تشکیل شده است. استاتور بخش ثابت و رتور بخش متحرک ماشین می باشد.در شکل (2_2) ساختمان ماشین القایی نشان داده شده است.هر یک از اجزای ماشین بر حسب عملکردشان بر روی یکی از این دو بخش قرار می گیرند. مثلا پروانه خنک کننده روی روتور نصب می شود.

2_5_  استاتور

استاتور ماشین القایی، شامل بدنه، هسته مغناطیسی، سیم پیچ ها و یاتاقان های سر و ته می باشد. هسته استاتور، مجموعه ای از ورق های فولادی است که دارای شیار در سطح داخلی آن می باشد که پس از قرار گرفتن در کنار هم تشکیل یک حجم استوانه ای توخالی را می دهد. سیم پیچ های سه فاز ماشین القایی در داخل همین شیارها قرار می گیرند. در ماشین های القایی به دلیل تلفات هیسترزیس، جنس هسته باید از فولاد الکتریکی با پسماند کم انتخاب شود تا تلفات هیسترزیس ماشین به حداقل ممکن برسد. همچنین برای کاهش تلفات فوکو نیز از روش ورق، ورق کردن هسته بهره می گیرند.ابعاد هسته استاتور به گونه ای است که به راحتی در بدنه فولادی، چدنی یا آلومینیومی استاتور محکم می شود این بدنه به صورت پره دار ساخته می شود تا برای تهویه بهتر، سطح تماس بیشتری با هوای محیط  (سطح بیرونی) خود داشته باشد. وظیفه ی بدنه، پوشش نهایی ماشین القایی می باشد که هسته و سیم پیچ ها را در خود جای داده است و ضمن محافظت ماشین در برابر ورود اجسام خارجی امکان نصب ماشین را فراهم می کند. همچنین برای اتصال سیم پیچ ها روی بدنه ی ماشین جعبه ترمینال قرار می گیرد.به علاوه دو درپوش و یاتاقان های طرفین ماشین به گونه ای طراحی می شوند که قسمت متحرک ماشین (رتور) به راحتی درداخل استاتور بچرخد و تکیه گاه مکانیکی مناسبی برای رتور فراهم شود. این بخش در ساختار الکتریکی ماشین نقشی ندارد و جزو تجهیزات مکانیکی ماشین به حساب می آید.در موتورهای سنگین که جابه جایی آن برای افراد میسر نیست، یک قلاب در بالای بدنه ماشین پیش بینی می شود که بتوان با جرثقیل آن را جا به جا نمود.

2_6_ سیم پیچ

استاتور ماشین القایی سه فاز با توجه به محیط °360 دایره ای شکل خود باید حداقل دارای سه سیم پیچ با اختلاف زاویه °120 مکانی از هم مطابق شکل (2_4)  باشد. به اختلاف مکانی 120 درجه سیم پیچ توجه کنید.

در عمل سیم پیچ های سه فاز استاتور ماشین القایی احتیاج به حداقل 6 شیار مطابق شکل (2_5) دارند. سیم پیچ ها به گونه ای جاسازی می شوند که هر سیم پیچ با دیگری 120 درجه اختلاف فاز مکانی داشته باشد. در این شکل سه دسته سیم پیچ با حروف (׳cc ,׳bb ,׳aa) مشخص شده اند. در ماشین های القایی صنعتی شیارهای استاتور بیشتر از این تعداد می باشند.

در ماشین های القایی، سر و ته سیم پیچ ها (׳cc ,׳bb ,׳aa) را به داخل جعبه ترمینال می آورند تا به ترمینال های خروجی متصل شوند. بدین ترتیب تغییر اتصال ستاره و یا مثلث در جعبه ترمینال بسیار ساده مانند شکل (2_6) می باشد.

2_7_ انواع موتور های آسنکرون

۱-  موتور آسنکرون با روتور قفسه سنجابی
۲-  موتور آسنکرون با روتور سیم پیچی شده

2_8_ رتور

هسته هر دو نوع رتور از ورقه های مغناطیسی دایره ای شکلی تشکیل شده اند که از مرکز آن محور فولادی رتور عبورکرده است. محور فولادی رتور بایستی از نظر مکانیکی از استحکام کافی برخوردار بوده ولی از نظر خاصیت مغناطیسی ضعیف باشد.

2_9_  الکتروموتور القایی سه فاز قفس سنجابی

تقریبا ۹۰ درصد از الکتروموتورهای القایی AC سه فاز از این نوعند. که روتور آن ها از نوع قفس سنجابی است. محدوده‌های طبقه بندی نیروی آن ها از یک سوم تا چند صد اسب بخار است. الکتروموتورهای سه فاز از این نوع که در محدوده یک اسب بخار به بالا قرار دارند در مقایسه با الکتروموتورهای مشابه تک فاز کم هزینه ترند و می‌توانند در زمان استارت با بارهای سنگین تر کار کنند. روتور قفسه سنجابی از یک عدد میله مسی یا آلومینیومی که در شیارهای محیطی استوانه آهنی‌ کار گذاشته است که بر دو نوع است که نوع اول از میله های‌ گرد تشکیل شده است و در نوع دوم از میله های مستطیلی و یا به شکل دو دایره که به هم متصل و یا جدا از هم هستند تشکیل می شود . جهت جلوگیری از لرزش و صدای موتور و همچنین تمایل روتور به ایستادن و قفل شدن در زمان راه اندازی شیارهای روی روتور را بصورت مورب تعبیه می نمایند .

2_10_ موارد استفاده و کاربرد موتورهای آسنکرون قفس سنجابی

۱-   موتور آسنکرون با روتور سنجابی که روتور آن دارای یک قفسه هادی است :  برای قدرت های کم و غالباً به صورت تک فاز ساخته می شوند . موارد کاربرد آن موتورهای کولر و لباسشوئی و و یخچال و غیره می باشد .

۲-   موتور آسنکرون با روتور سنجابی که روتور آن دارای دو قفسه هادی است :  دارای‌ گشتاور شروع به کار خوب و جریان راه اندازی آن ها نیز نسبتاً کم است بنابراین می توان از این موتور در جاهایی که قدرت زیاد احتیاج است استفاده شود . کارگاه های صنعتی و بالابر ها و ….

2_11_  الکترو موتور القایی سه فاز قفس سنجابی با روتور سیم پیچی شده ( اسلیپ رینگ )

اسلیپ رینگ یا حلقه لغزان به همراه جاروبک ها که در قسمت انتهایی موتور نصب می گردند به سرویس و نگهداری منظم نیاز دارند که همین امر باعث افزایش هزینه های استفاده از این نوع موتور القایی می گردد .

برای تولید گشتاوری در حد ۶۰ درصد در حالت توقف باید پیچه ها را کوتاهتر و سپس اقدام به استارت زدن موتور نمود که معمولا این کار باعث عبور جریان بالایی ( در حد ۱۴۰۰ درصد ) از موتور در حالت توقف می شود که همین امر باعث می شود که این موتور در بیشتر مواقع گزینه مناسبی برای استفاده در سیستم نباشد . با تغییر مقاومت های روتور منحنی سرعت گشتاور تعدیل می‌گردد که بدین وسیله سرعتی که در آن الکتروموتور در بار مشخصی کارمی کند تعدیل می‌شود. مقدار اضافه بار می‌تواند سرعت را تا ۵۰ درصد سرعت سنکرون کاهش دهد کاهش سرعت تا زیر ۵۰ درصد بازده را به خاطر اتلاف انرژی در مقاومت ها به شدت کاهش می‌دهد.

نکات قابل توجه در رابطه با ماشین های القایی رتور سیم پیچی عبارتست از:

الف) تعداد شیارهای رتور همواره کمتر از تعداد شیارهای استاتور است.
ب) تعداد قطب های سیم پیچی رتور باید برابر با تعداد قطب های سیم پیچی استاتور باشد.

سیم پیچ های رتور اغلب با اتصال ستاره به هم وصل می شوند و سه سر دیگر سیم پیچ ها توسط حلقه های لغزان و جاروبک به بیرون رتور جهت اتصال به مقاومت راه انداز انتقال داده می شوند. بدین ترتیب در ماشین های القایی رتور سیم پیچی، امکان دسترسی به مدار داخلی رتور وجود دارد. مدار الکتریکی و اتصال سیم پیچ های رتور به حلقه های لغزان نشان داده شده است.

2_12_ کاربرد موتور روتور سیم پیچی شده

این نوع الکتروموتور برای فشارهای استاتیکی ثابت که درآن ها گشتاور نهایی باید در سرعت تقریباً صفر تولید شده و الکتروموتور درکمترین زمان و با کمترین مصرف جریان تا سرعت نامی شتاب گیرد ایده‌آل است. این نوع الکتروموتور در کاربری هایی با چرخش ، گشتاور و سرعت های مختلف مانند پرس های چاپ، کمپرسورها، تسمه نقاله‌ها، بالابر‌ها و آسانسورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2_13_ مزایا و معایب روتور قفسه ای و روتور سیم پیچی شده نسبت به یکدیگر

  1. مزایای موتور آسنکرون با روتور قفسه ای

۱-راه اندازی موتور آسنکرون با روتور قفسه ای بر خلاف موتور سنکرون خیلی ساده می باشد یعنی نه به موتور فرعی و نه به جریان دائم که در موتورهای سنکرون مورد احتیاج بود ، احتیاج دارد.
۲-ساختمان این موتور ساده است .
۳-امکان افزایش بار در آن ها زیاد است .
۴-سرعت آن در بارهای مختلف تقریباً ثابت است .
۵-ضریب قدرت بهتری نسبت به موتور آسنکرون با روتور سیم پیچی‌ شده دارد .

  1. معایب موتور آسنکرون با روتور قفسه ای

۱-در موقع شروع به کار جریان زیادی‌ از منبع تغذیه می گیرد .
۲-گشتاور شروع به کار آن کم می‌باشد .
۳-در زمانی که بار آن به حد کافی نیست ضریب قدرتش کم است .
۴-در مقابل تغییر فشار الکتریکی حساسیت دارد .
۵-تنظیم تعداد دور آن ها مشکل می باشد .

  1. مزایای موتور آسنکرون با روتور سیم پیچی شده

۱-در زمان شروع به کار گشتاور قوی دارد .
۲- بر خلاف موتور آسنکرون با روتور قفسه ای که جریان شروع به کار آن ها کم است جریان شروع به کار کمی‌ دارد .
۳- سرعت آن در مقابل بارهای مختلف تقریباً ثابت است .
۴- تعداد دور آن تا حدی قابل تنظیم است .( با کم و زیاد کردن رئوستای راه انداز )
۵- می توان تا حدی بار آن را زیاد کرد .

  1. معایب موتورهای آسنکرون با روتور سیم پیچی شده

۱- در مقابل تغییر ولتاژ حساسیت دارد .
۲- ضریب قدرت آن در زمانی که بار به حد نرمال نیست کم می باشد .
۳- ضریب قدرت آن ها نسبت به ضریب قدرت موتور آسنکرون با روتور قفسه ای کمتر است.

2_14_اساس کار موتورهای القایی

مدار الکتریکی موتور القایی (الکتروموتور) سه فاز رتور سیم پیچی شده مانند یک ترانسفورماتور سه فاز است. در واقع هر دو از اثر القای نیروی محرکه در سیم پیچ طرف دیگر استفاده می کنند لذا به این موتورها، موتورهای القایی گفته می شود. البته در ساختار موتور القایی بین سیم استاتور (اولیه) و رتور(ثانویه) علاوه بر هسته مغناطیسی، فاصله هوایی نیز وجود دارد و از آنجا که در قدرت های یکسان، نیروی محرکه مغناطیسی بیشتری جهت غلبه بر تلفات مکانیکی رتور و مقاومت مغناطیسی ناشی از فاصله هوایی بین استاتور و رتور مورد نیاز است، بنابراین در قدرت یکسان جریان بی باری موتورهای القایی نسبت به ترانسفورماتورها بیشتر می باشد.

2_15_ پدیده میدان دوار در ماشین های القایی

در این بخش پس از معرفی ساختار ماشین القایی سه فاز، ثابت می شود که چگونه با عبور جریان سه فاز از سه سیم پیچ استاتور ماشین القایی می توان میدان دوار ایجاد کرد به طوری که این میدان پیرامون هسته استاتور گردش نموده و بدین ترتیب شرایط لازم برای چرخش رتور را فراهم کند. البته برای اثبات موضوع فوق از معادلات ریاضی بهره می گیرند ولی از آنجا که می توان این موضوع را با دلایل فیزیکی نیز شرح داد، لذا برای اثبات میدان دوار از تشریح فیزیکی میدان استفاده می گردد. در آغاز انواع میدان های ایجاد شده توسط جریان های مستقیم و متناوب یادآوری می شود. مطابق شکل (2_12) با عبور جریان DC از یک سیم پیچ می توان میدان ثابت ایجاد کرد. زیرا اندازه و جهت این میدان همواره ثابت است. همچنین با عبور جریان متناوب تک فاز میدانی متغیر ایجاد می شود که به صورت ضربانی جهت آن در هر نیم سیکل مرتب تغییر می کند که به آن میدان ضربانی می گویند. جهت میدان های مغناطیسی اطراف سیم پیچ در جریان متناوب تکفاز مطابق شکل (2_13) می باشد.

پیکان نشان داده شده در شکل 2_13 جهت جریان فرضی وارد و خارج شده از سیم پیچ را نشان می دهد. در ادامه نشان داده می شود که با عبور جریان های متناوب سه فاز در سه سیم پیچ مطابق شکل (2_14) میدان های گردشی یا دوار ایجاد خواهد شد. شکل (2_14-الف) سیم بندی سه فازه ماشین القایی دوقطبی ساده را نشان می دهد. با توجه به شکل (2_14-ب،ج)، سیم پیچ های سه فاز c,b,a در بدنه استاتور، با اختلاف 120 درجه مکانی نسبت به یکدیگر جاسازی شده اند در این ماشین بازوی برگشت سیم پیچ های هر فاز استاتور، ماشین را به دو نیم تبدیل نموده است یعنی بازوی رفت سیم پیچ مثلا a با بازوی برگشت آن یعنی a׳، 180 درجه اختلاف مکانی دارد بنابراین در این ماشین القایی میدان دو قطبی ایجاد می شود.
برای شروع انتهای سیم پیچ های سه فاز استاتور یعنی (׳c׳,b,׳a) را با اتصال ستاره به هم متصل کرده و ابتدای آنها یعنی (a,b,c) را به منبع برق سه فاز با ولتاژ مناسب، وصل می کنند. بلافاصله پس از اتصال برق سه فاز به سیم پیچ های استاتور، جریان الکتریکی در آن جاری می شود و سپس در هادی های هر سیم پیچ متناسب با جهت جریان عبوری از آن میدان مغناطیسی ایجاد می شود. برای تحلیل آسان تر میدان دوار، اندازه و جهت جریان های سه فازه شکل (2_15) در زمان های t1 تا t6 در نظر گرفته می شود. در نتیجه فاصله هر یک از نمونه های زمانی 60 درجه از یکدیگر می باشد. بنابراین با تحلیل این 6 نقطه می توان گردش کامل میدان دوار را در مسیر دایره ای (یعنی 360 درجه) بررسی نمود.

الف) شمای واقعی با ماشین القایی با سیم پیچ متمرکز
ب) نمایش کلاف ها بر اساس موقعیت مکانی
ج) شمای تک حلقه سیم بندی ماشین القایی با سیم پیچ گسترده بر اساس موقعیت مکانی
د) شکل واقعی سیم پیچ متمرکز مدل آزمایشگاهی

حلیل جهت جریان هر یک از سیم پیچ ها را در یک دوره تناوب شکل موج سه فاز نشان می دهد. جهت جریان هادی های هر شیار و وضعیت میدان های مغناطیسی استاتور در هر یک از زمان های t1 تا t6 به کمک جدول به دست می آید. از آنجا که شیارهای استاتور، هادی های هر فاز را در خود جای داده اند و جهت جریان هادی های هر شیار در هر لحظه با توجه به فرض فوق قابل علامت گذاری هستند. بنابراین با توجه به میدان مغناطیسی اطراف هادی های هم جوار، جهت میدان مغناطیسی ایجاد شده در هر لحظه به دست می آید.

به عنوان نمونه با توجه به شکل موج جریان های سینوسی سه فاز، در لحظه t1 ، فاز a مثبت، فاز b منفی و فاز c مثبت است. پس علامت جهت جریان در ابتدای سیم پیچ a،  و در انتهای آن یعنی ׳ a،  درج می شود. این علامت ها برای فازهای دیگر نیز به همین ترتیب در سطر مربوط به هر زمان قرار داده می شود. با در نظر گرفتن جهت میدان مغناطیسی ایجاد شده از زمان t1 تا t6 می توان نتیجه گرفت که میدان مغناطیسی در هسته استاتور می چرخد. این میدان در حال گردش را میدان دوار می گویند.

2_16_ تغییر جهت چرخشی میدان دوار

در صورتی که جای دو فاز از سه فاز متصل شده به ماشین القایی به اختیار عوض شود، میدان دوار ماشین القایی سه فاز تغییر جهت می دهد. جهت چرخش میدان مغناطیسی دوار را با تعویض جای فاز a و b نمایش می دهد. از این روش برای تغییر جهت گردش موتور القایی  (الکتروموتور) استفاده می شود.

2_17_ عوامل مؤثر در سرعت میدان دوار

همانطور که ملاحظه کردید برای ترسیم میدان دوار از شکل موج جریان های سه فاز در فواصل منظم و در یک دوره تناوب استفاده می شود. حالا تصور کنید هر چه دوره تناوب در زمان کوتاه تری تکرار گردد مسلماً سرعت چرخشی میدان دوار نیز بیشتر خواهد شد و بالعکس با افزایش زمان دوره تناوب سرعت میدان دوار کندتر می شود. یکی از کمیت های شبکه برق متناوب، فرکانس f است که با دوره تناوب T نسبت عکس دارد. پس می توان نتیجه گرفت یکی از عوامل مؤثر بر سرعت میدان دوار، فرکانس شبکه برق می باشد ولی از آنجا که فرکانس متناسب با عکس زمان تناوب است، بنابراین با کاهش فرکانس، سرعت چرخش میدان دوار، کم می شود و با افزایش فرکانس، سرعت چرخش میدان دوار زیاد می شود.

سرعت يک موتور سه فاز آسنکرن وابسته به دوعامل است:

– تعداد زوج قطب ها
– فرکانس منبع تغذيه (يا شبکة برق)

فرمول زير سرعت موتور آسنکرن را نشان مي دهد

براي مثال سرعت يک موتور 4 قطب که در فرکانس Hz 50 کار مي کند برابر است با:

f فرکانس شبکه برق بر حسب  Hz
P تعداد قطب های سیم بندی ماشین القایی

سرعت میدان دوار ماشین القایی را با ns نمایش می دهند و آن را سرعت سنکرون می نامند.

از آنجا که جریان عبوری از سیم پیچ ها در یک دوره تناوب فقط یکبار تغییر جهت می دهند، میتوان نتیجه گرفت که قطب های N و S میدان دوار در این مدت فقط یکبار عوض میشود. بنابراین در یک ماشین دو قطبی که قطب ها (360 درجه) محیط استاتور را اشغال کرده اند در یک دوره تناوب، میدان دوار یک دور محیط استاتور را طی میکند در حالی که در یک ماشین چهار قطبی که هر دو قطب آن (180 درجه) محیط استاتور را اشغال کرده است در یک دوره تناوب، میدان دوار تنها نیم دور (180 درجه) محیط استاتور را طی می کند. پس میتوان نتیجه گرفت، افزایش تعداد قطب های استاتور باعث کم شدن سرعت میدان دوار می شود. بنابراین عامل دیگر تعیین کننده سرعت میدان دوار، تعداد قطب های سیم بندی ماشین القایی (الکتروموتور) می باشد.

با مراجعه به جدول دیده می شود که میدان دوار ماشین 4 قطبی در مقایسه با ماشین 2 قطبی در یک دوره تناوب نیم دور محیط استاتور را طی میکند . به یاد داشته باشید که فرکانس در شبکه های برق ثابت است در نتیجه حداکثر سرعت میدان دوار در ماشین القایی (الکتروموتور) دو قطبی ایجاد می شود.
مثال:  سرعت میدان دوار یک ماشین 2 قطبی در شبکه برق ایران با فرکانس (50Hz) چقدر است؟

ns120xf/p = 120×50/2 = 3000 RPM

ns سرعت میدان دوار بر حسب RPM

این سرعت بیشترین مقداری است که میدان دوار ماشین القایی در اتصال به شبکه برق کشور ایران می تواند داشته باشد.

2_18_ نحوه ایجاد چرخش رتور در موتورهای القایی

تغییرات فوران عامل ایجاد نیروی محرکه القایی در سیم پیچ است. از آنجاکه جریان DC فوران با مقدار ثابت تولید می کند لذا سیم پیچ حامل جریان DC در سیم پیچ مجاور خود نیروی محرکه  القا نمی کند.

شکل (2_18) ایجاد ولتاژ القایی با ولتاژ متناوب (سمت راست) عدم ایجاد ولتاژ القایی با ولتاژ جریان مستقیم (سمت چپ)

با اتصال سیم پیچ استاتور ماشین القایی(الکتروموتور) رتور سیم پیچی شده به منبع ولتاژ متناوب و ایجاد میدان دوار در استاتور طبق قانون القای فارادی، نیروی محرکه ای متناسب با آهنگ تغییرات فوران در سیم پیچ های رتور القاء خواهد شد. اما، با باز بودن مدار خروجی M,L,K رتور شکل (2_19)، رتور حرکت نمی کند و با قرار دادن یک ولت متر مطابق در دو سر سیم پیچی رتور می توان مقدار نیروی محرکه القایی سیم پیچی رتور را اندازه گرفت. از آنجا که رتور در این حالت ساکن است و چرخش ندارد. این نیروی محرکه القایی را ولتاژ حالت سکون رتور می نامند و آن را با E2 نمایش می دهند.

مدار الکتریکی ماشین القایی رتور سیم پیچی شده در حالی که استاتور آن توسط منبع سه فاز برقدار گردیده و مدار رتور آن باز است

در واقع با ایجاد میدان دوار استاتور، نیروی محرکه E2 در سیم پیچی رتور القاء می شود ولی از آنجا که جریانی از مدار رتور عبور نمی کند در نتیجه نیروی لورنس هم به سیم پیچی رتور وارد نمی شود. در صورتی که بخواهیم به رتور نیروی لورنس وارد شود باید در سیم پیچی رتور جریان جاری شود. بنابراین اگر حلقه های  خروجی مدار رتور مطابق به یکدیگر اتصال داده شوند و آمپرمتر در مسیر M و L قرار گیرد، مدار رتور بسته می شود و در سیم پیچی رتور جریان جاری می شود و نیروی لورنس پدید می آید لذا رتور حول محورش می گردد و تا زمانی که سیم پیچ استاتور به برق اتصال داشته باشد رتور به حرکت خود ادامه خواهد داد.

مدار الکتریکی ماشین القایی رتور سیم پیچی شده در حالی که استاتور آن توسط منبع سه فاز برقدار و مدار رتور آن اتصال کوتاه است

ولتاژ القاء شده در مدار بسته رتور باعث جاری شدن جریان در سیم پیچ های آن می شود. آمپرمتر جریان یکی از فازهای سیم پیچ رتور را نشان می دهد. این جریان را جریان رتور می نامند و آن را با Ir نمایش می دهند.

2_19_ مزایای استفاده از کنترل کننده های دور موتورهای الکتریکی

1_ عمر مفيد بالا (به دليل استفاده از مدارات الكترونيك قدرت)

2_ توانائي درايو در بازگرداندن انرژي مصرفي در ترمزهاي مكانيكي و يا مقاومت هاي الكتريكي به شبكه

3_كاهش جريان راه انداز كشيده شده از شبكه (جريان راه اندازي كمتر از ۱۰ درصد جريان نامي مي شود)

4_كاهش مصرف انرژي در سيستم هاي داراي فن (در گذشته با وجود موتور هاي دور ثابت، كنترل جريان سيال با دمپرها صورت مي گرفت)

5_كاهش تنش هاي الكتريكي (به دليل راه اندازي و توقف نرم) و در پي آن كاهش تنش هاي مكانيكي و اين خود باعث كاهش هزينه هاي تعمير و نگهداري مي شود.

6_ افزايش دامنه تغييرات ممكن براي سرعت موتور نسبت به روش هاي مكانيكي

7_ اضافه شدن امكانات نرم افزاري براي مديريت عملكرد كنترل دور

خدمات ما

  • فروش تجهیزات
  • مشاوره در ساخت دستگاه ها و خطوط تولید کارخانجات
  • طراحی اتوماسیون دستگاه های کارخانجات
  • برنامه نویسی دستگاه های تمام اتوماتیک cnc , plc , کنترلر های cnc
  • تعمیرات انواع ماشین آلات و تجهیزات اتوماسیون صنعتی
  • فروش، مشاوره، طراحی، برنامه نویسی، مونتاژ، تعمیر، نصب و راه اندازی و تعویض انواع کنترلرهای cnc